RAINIS

 

Aizsāktās lugas

 

KUNG-TSE

 

 

 

RADĀMĀS DOMAS UN LUGAS PLĀNOJUMI

12.1.22.

Kung-tse

Liela ētiska personība. Kants.
Neatkarība, skaidrība, enerģija, zinātne, vienība.
Domātājs pār laiku un telpu, bet pats ierobežojas - dzejnieks un krājējs.
Ģēnijs izturētājs, ne radītājs.
Dzīves mākslenieks.
Optimists.
Rücksichtslosigkeit. Pārāk konsekvents.
Prinčipu cīņa. Vai valdīt ar jaunu vai ar labu. Uzvar jaunais un tomēr labais.
Valdīt var tik tiklība, valstij jādibinās uz vienkāršiem pamatiem.

(22823/2)

 

12.1.22.

Kā Liädzi pārvērtās

Atmeta staigāšanu,
lepnību,
ticību pārdabiskam,
mākslām un brīnumiem,
darīt gribu,
kāri mācīt,
labot ļaudis,
sevi un visu.
Sāka jāt ar vēju.
Pārvarēja Jang-Džu.
Atziņa dzīves nevērtību, tad viņas vērtību, bet pats ņēma saskaņu.

(22823/3)

 

25.3.23.

Kung-tse redz lielo postu, ka zūd miers un tikums. Grib atjaunot veco, domās, bet to reformē. To grib ne vien domās, bet izvest.
Laotse pretstats, domās. Nedarīt. Pašam taisīt vēsturi.
Dabū izvedēja - ministra lomu.
Cīņa pret viņu. Kung-tse panākumi.
Mēģinums izdevies.
Pabalstu noņem, uzsūta baudas nesējus.
Viss zūd aiz niecīga iemesla.
Laotse - vai ir prom? Nau ar ko runāt.
Atstāj aši dzimteni.
Bet uzvarēs pēc 100 gadiem.
Nāk reformas, bet ne no viņa. Laotse taisnība.
Bet dzīve tomēr pēc Kung-tse likumiem. Laotse netaisnība.
Pēdējais skats aizgrābjošs.
I Cīņa ar Laotse. Skolas dibināšana.
II Darbs. Valsts vadīšana.
III Cīņa pret meitenēm.
IV Literārais darbs.
V Aizeja: Laotses parādība.
Jan Hui mirst.

(22823/5)

 

Kung-tse - pilsonības sociālisms.
Komunisms - Laotse.
Tagad arī jāuzbūvē pēc kara jukām.
Vecā pilsonība un sociālisma tikumi un likumi.
Cīņa pret dzīves apstākļiem.
Reizē problēms tas, ka Kung-tse ir tikai talants.
Laotse ģēnijs: kārtotājs un radītājs.
Arī te Kung-tse sāpes, bet arī attaisnojums;
Viņš uzvar Laotse.
Bet pūlis Kung-tsi.
Visstiprākais ir viszemākais.
Pūlis sataisa ceļu tālāk.
Talants ģēnijam.
Ģēnijs nau izvedējs, arī talants tik pa daļai, visa darītājs ir pūlis; Ķeizars, ministrs, ļaudis, masas.
Ģēnijs - gara intreses ārpus dzīves.
Talants - gara intreses materiāli, miesās.
Pūlis - miesas intreses, gars tikai kā izkārtne.

 

26.3.23.

Pats vēl piedzīvo, ka no viņa darba atkrīt , nost visas praktiskās reformas, pat pamats: Ķeizars un ģimene sabrūk, bet paliek ētika un paša lielā persona.
Visa praktiskā darbība ir pārejoša. Arhats: sasniedzis nirvānu, bet iet atpakaļ citus pestīt. Te traģika un uzvara.

Skats

Beigas: nakts, visa saruna par nākamiem darbiem tumsā.
Laotse parādība, jo jāatbild; pirms tam darbojās Taoteking.
Iedomājas Laotsi, pats tauriņš. Džang-Džou.

 

*

 

cf. 25.3.23.

Atkrīt viss praktiskais.
Pazaudē taisni tur, kur gribēja pārlabot Laotse.
Taisnība Laotse, bet žēl cilvēku.
Arhats atsakās no nirvānas.

(22823/6)

 

28.3.23.

I

Laika posts, vecās kultūras spožums zūd. Ļaudis cieš.
- Vai tā jābūt?
Vai nevajga palīdzēt?
Liädzi. Cf.: anarķisti, Jan Džu.
Uzbudnes moments. Hedonists. Napoleons.
Iet pie Laotse: Tu gudrākais, teic tu!
Kung-tse cīnās ar sevi: vai tiešām nedarīt?
Nespēj noskatīties: varētu sasniegt personiski svētumu, bet atsakās par labu tautai.
2. uzbudnes moments: izšķiras.

 

II

Bet kā palīdzēt? Ko grib? Kur ideāls? Kas ies līdzi?
Lu pilsētās. Gothe. «Romas ceļojums».
Mācekļu salase. Tie arī grib palīdzēt, Jan Hui mīl ļaudis, daži tikai filozof. laimi. Valsts darbinieki. Tiešās zināšanas iegūt.
Cīņa ne vairs ap to: vai iet palīgā, bet kā darīt? Meklē Ķeizaru, kas dotu iespēju. Sēras, ka pats nau Ķeizars.
Kāds māceklis ziņo, ka Ķeizars dos.
Kanclers. Meitas uzlaiž, kas sazinās ar ienaidnieku.

1.

Audience pie Ķeizara.
Kanclera smiekli. Cīņa.
- Nu mēģinat!
Kanclers slepus māceklis, atraidīts.

2.

Darbība un 3 mēnešos pārvērtība.
Kanclera cīņa pretī.

III 3.

Ārējie ienaidnieki. Konference. Uzvara. Kung-tse gaviles, un tūliņ ielaužas raudādamas meitas. Ķeizars žēlsirdīgs. Kung-tse nejauj. Ķeizars: Es tev visu ļāvu, tu ņem vairāk, nekā tev nākas. Jaucies privātā lietā, aprobežo mani, esi pret žēlastību. Vari pats iet. Kung-tse piekāpjas. Nebūs jau tik jauni, saka Kanclers. Vai tā viņa vaina?

IV

Meitu dejas un dziesmas. Kung-tse: Nau senā mūzika! Visi galmenieki priecājas.
Kultūras un miera ieguvums, ienaidnieku izmantot, tie kā mesli. Ķeizars pārvēršas no mācekļa par valdnieku. Šaubas par Kung-tse politiku, Kanclers ieteic savu varas politiku. Ķeizars, no meitas iekarots, atteic Kung-tse. Arī
mācekļi sāk padoties iespaidam.
Tad Kung-tse bēg.

V

Skats pie robežas. Gaida, vai nesauks atpakaļ.
Mācekļi ne visi. Hui izceļas.
Pazaudējis cīņu. Tāļa mekle.
Mācekļi: princips nepareizs.
Kung-tse: gan pareizs, teorētiski jāsaņem kultūra, būs nākamiem laikiem. To saka Hui, tas iedod domu.
Laotse aizjājis. Hui * [nāve]. Laotse parādība.
Paliek galīgi viens.
Uzbruksim viņa dzīvībai!
Kur tas? Vai III? Kāpiņš, Par spīti Kung-tse paliek galmā.
Ar to beigt?
Aša aizskriešana? Vai nāve?
Labi, ja ar aizskreju pietiktu.
Beigas: Paliek viens.
Darbs pazaudēts.
Pat ienaidu saceļ un tīko pēc dzīvības.
Jeb vai: visa cerība izvest ideju zūd, * Laotse, * Hui, aiziet mācekļi, tad vēlreiz saceļas uz uzvaru: dos teoriju, kas valdīs 1000 gadus un 1000 zemes.

(22823/7)

 

28.3.23.

Visi gar Kung-tse intresējas un apkaro. Tas rāda, cik viņš ievērojams un centrāla figūra..

 

* * *

 

Svainene.
Sievietes personas vajdzīgas!

 

* * *

 

V Sāk dziesmas krāt?
Pats dzejo.
Sēra sajūta viscaur.

(22823/8)

 

30.3.23.

Kung-tse dzeja. «Chinesische Flöte» Nr. 8 tulkotu ielikt drāmā. Tātad ņemt kā dzejnieku.

(22823/10)

 

16.6.23.

Viss ap valsti un kārtību
Ķīnā ne iekarojumi, bet mierīga kultivēšana.
Nau individuālisma, arī reliģijā.
Dūša, zinātnes dziņa - pietāte, praktiskums.
Duālisms: gaisma, tumsa,
vīrs, sieva.
Piecskaitlis.
Taoisms. Šang dinastija.
Kung-tse. Džou dinastijā stingrāka sabiedrības organizācija.
Džou dinastija nāk no rietumiem kā barbari, tautu staigāšana.
(Hou Dzi ministrs pie Jau un Šun.)
No turienes nāk ģimenes ideja, kuru no jauna ieved Kung-tse kā viduspunktu. No tās nāk lēņu sistēma, kuru ved Džou visai valstij.
Ahnenkult, bēres uzvestas top, mūzika ved saskaņā dvēsles dzīvi.

(22823/11)

 

16.6.23.

Lielums, jo tikums uz 1000 gadiem.
Visa pasaule nokārtota, visa pagātne aptvērta un apskaidrota par paraugu. Pagātne un nākotne, bet tagadne zūd. Kad piepildīsies, zudīs arī nākotne, Tad ieies mierā, kur Laotse.
Pāreja vajadzīga kā tautas, nevar tūdaļ Laotse un kosmopol[ītisms?].

(22823/12)

 

4.7.29.

Abi esam mūžīgi pretstatīgi principi:
vienkāršība un daudzkārtība,
vientiesība un zināšana.
Abi, Kung-tsa un Lao-dzi, ir sociologi, tā var strīdēties.

 

* * *

 

Reti kāds tiesas spriedums atbilst taisnības apziņai, kaut gan tik daudz likumu, kas nosauc dažādus noziegumus. Tā arī dzimumattiecībās.
Sirds ir ķīniski «tauste».
Abiem taisnība, seceniski.
Vienkāršība top sasmalcināta daudzkārt, tai seko.
Kung-tse drāmai.
Āzija un Eiropa.
Āzijas miers, lielums, zemēs tuvums, dabas pārvarība.
Iekšēji tomēr Kung-tse tuvāks Eiropai, jo arī aktīvs.

(22823/15)